Waarom NFT’s geld waard zijn

Voor veel mensen is het onvoorstelbaar om te bedenken hoeveel geld er omgaat in de NFT-wereld.

NFT’s zijn duizend, tienduizend, honderdduizend en soms zelf miljoenen waard.

En dit is waarschijnlijk nog maar het begin.

Mensen kunnen er met hun verstand niet bij waarom deze plaatjes zoveel geld waard zijn.

Dit komt omdat ze niet begrijpen wat de kracht van de NFT-ruimte daadwerkelijk is.

Mensen begrijpen de technologie niet.

Maar wat zit er dan precies achter?

Waarom zijn deze jpegs zoveel waard?

Daar zit vast meer achter.

Hier zal ik in dit artikel verder op ingaan.

“Mensen begrijpen de technologie niet”

Twee soorten NFT’s

Er kan onderscheid gemaakt worden tussen twee soorten NFT’s.

Art/Profile Picture NFT’s & Utility NFT’s.

Beide hebben hun eigen unieke functie.

Als eerste wat meer informatie over kunst NFT’s.

Waarom een kunst NFT’s gebruiken.

We leven momenteel al een groot deel van ons leven online.

En online is het lastig om jezelf te identificeren als persoon.

Online kunnen mensen zich lastiger identificeren zoals in ‘The Meat Space’ (het echte leven).

In het echte leven identificeren mensen zich met de kleding die ze dragen, de telefoon die ze gebruiken, de auto die ze rijden, wat ze doen met hun haar of baard tot het dragen van make up.

Het zijn allemaal manieren om de identiteit & status uit te drukken aan de mensen om hun heen.

Art/Profile picture NFT’s brengen hier verandering in.

NFT’s als Identiteit & Statussymbool.

Online je status en identiteit aan anderen laten zien is een stuk lastiger als in het echt.

Gebruikmaken van je eigen foto is een manier om dit te doen.

Een foto van jezelf is vaak alleen niet echt een manier om je te identificeren en ook status te laten zien zoals bijvoorbeeld kleding dat wel doet.

Je kunt op de foto gaan met je auto, maar ook met andermans auto.

Toch gebeurt het niet veel, want mensen vinden dit cheesy.

Een andere manier om je te identificeren is om een profielplaatje te gebruiken.

Hiermee laat je al zien waarmee jij je identificeert.

Ben jij bijvoorbeeld een fan van een rockband, een voetbalfan of autoliefhebber.

Veel mensen gebruiken dan bijvoorbeeld het logo van hun favoriete band of voetbalclub of het logo van hun auto.

Het probleem is hier alleen dan je jezelf alleen maar deels identificeert.

Want iedereen kan immers het plaatje gebruiken.

Je laat zien dat je ergens bij wilt horen.

Maar het is geen statussymbool, zoals bijvoorbeeld het rijden in een Mercedes of BMW.

Iedereen kan dit logo namelijk gebruiken, of ze nu een Mercedes of BMW hebben of niet.

Dit verandert als jij ook daadwerkelijk de eigenaar bent van het plaatje.

Door gebruik te maken van een NFT kun je laten zien dat jij de enige en echte eigenaar bent hiervan.

Door gebruik te maken van een NFT als profielfoto kun je dus je status laten zien aan anderen.

Statussymbool

Het gebruik van de NFT is een statussymbool.

Ik hoor je al denken.

Wat maakt het nu uit dat je de eigenaar bent en een ander niet.

Veranderd dit echt wat aan mijn status naar anderen?

Denk eens aan het hebben van een duur horloge, bijvoorbeeld een duur Rolex horloge.

Rolex heeft een lijn horloges gemaakt welke bestaat uit 10 stuks.

Elk van deze horloges heeft een unieke eigenschap, een handtekening, waardoor elk van de horloges in deze reeks uniek is.

Jij bent in het bezit van één van deze horloges.

Vervolgens zijn er in China ook namaakmodellen te koop.

Het namaakmodel is net zo goed en mogelijk zelfs beter als het origineel.
(Let op: dit is enkel een voorbeeld. Neem dit niet te letterlijk).

Het namaakmodel ziet er exact hetzelfde uit.

Is deze nu hetzelfde waard als de unieke Rolex die jij in bezit hebt?

Het antwoord hierop is natuurlijk een volmondige NEE.

Het namaakhorloge is lang niet zoveel waard als het origineel.

Waarom is het origineel dan meer geld waard?

Omdat dit horloge een echte & originele Rolex is en geen kopie.

Hetzelfde geldt voor een NFT-profiel foto.

Ja, iemand anders kan een kopie opslaan en deze gebruiken als profielfoto.

Maar zijn ze eigenaar van het origineel?

NEE!

Ze lopen te patsen met een kopie van het origineel net zoals ze zouden lopen te patsen met een namaak Rolex.

Zullen mensen denken dat ze het origineel bezitten?

Mogelijk.

Is dit het geval?

Nee.

Heeft het namaakhorloge dezelfde waarde als het origineel?

Nee.

Kunnen ze het namaakhorloge verkopen als zijnde origineel?

Ja, maar dit is natuurlijk fraude. Een echte kenner zal daarnaast altijd het origineel herkennen.

Kun je een kopie van een NFT verkopen als zijnde origineel?

Nee, dit is niet mogelijk.

Alles is namelijk terug te vinden op de blockchain.

“Het gebruik van de NFT is een statussymbool.”

Utility NFT’s

Utility NFT’s zijn NFT’s die niet (enkel) gemaakt zijn als art of profile picture.

Een Utility NFT heeft namelijk een functie.

Een voorbeeld van een Utility NFT zijn de Veefriends van Gary Vee.

VeeFriends is de naam van de NFT-collectie die uit zijn gebracht door Gary Vaynerchuk.

Gary Vaynerchuk is een is een Wit-Russisch-Amerikaanse ondernemer, auteur, spreker en internetpersoonlijkheid.

In 2021 creëerde hij VeeFriends om zijn NFT-ambities tot leven te brengen.

Met Veefriends wil hij een gemeenschap opbouwen rond zijn creatieve en zakelijke passies.

Dit wil hij bereiken met behulp van NFT-technologie en hun slimme contractmogelijkheden.

Door een VeeFriend NFT te kopen word je de eigenaar van een van de NFT’s uit deze collectie.

En dit is waar het interessant wordt.

Je wordt namelijk niet alleen de eigenaar van de desbetreffende NFT.

Je wordt ook onmiddellijk onderdeel van de VeeFriends-community.

Wat houdt dit in?

Je krijgt, net als alle andere VeeFriends eigenaren, toegang tot VeeCon. Een Veefriend NFT geeft je een toegangspas voor drie jaar.

En wat is VeeCon?

VeeCon is een meerdaags evenement exclusief voor NFT-houders van een VeeFriend.

VeeCon staat in het teken van business, marketing, ideeën, creativiteit, ondernemerschap, innovatie, concurrentie en natuurlijk plezier.

Gary’s focus is om de beste ervaring voor zijn gemeenschap samen te stellen, waardoor een enorme toegang en informatieve waarde wordt geboden aan alle aanwezige VeeFriends-tokenhouders.

Als je meerdere VeeFriends-NFT’s hebt, betekent dit dat je meerdere tickets voor VeeCon hebt.

Heb je geen VeeFriends NFT, dan heb je dus ook geen toegang tot VeeCon.

Investering voor de koper

Stel jij koopt een VeeFriend, omdat je graag een VeeCon wilt bijwonen.

Je betaalt voor deze VeeFriend op dat moment 1000 euro.

Verdeelt over meerdere jaren is dit een redelijke prijs.

Er zijn echter ‘maar’ 10.255 in totaal beschikbaar en andere mensen hebben naast het net gevist.

Deze mensen zijn echter bereid om meer te betalen voor een VeeFriend dan 1000 euro.

Je komt er vervolgens achter dat alle VeeCon evenementen enkel in de VS worden georganiseerd en je wilt deze reis niet maken.

Omdat er veel vraag is naar de VeeFriends kun je deze verkopen voor een hogere prijs.

In dit geval een veel hogere prijs.

De goedkoopste VeeFriend is, op moment van schrijven, 14.2 Ether waard.

In Euro’s is dit zo’n 37.000 euro.

De aanschaf van deze NFT is in dit geval een (zeer rendabele!) investering geweest.

Royalty fees

Stel dat VeeCon in plaats van een NFT gewoon gebruik had gemaakt van tickets en deze had verkocht voor 1000 euro, dan levert dit ticket enkel 1000 euro.

Wordt dit ticket later verhandeld, dan levert dit voor de uitgever geen extra inkomsten op.

Een NFT veranderd dit.

De maker van de NFT kan namelijk in zijn smart contract een royalty instellen.

Elke keer dat de NFT daarna door wordt verhandeld, gaat een bepaald percentage naar de maker van de NFT.

In het geval van VeeFriends is de royalty 10%, waarvan 1% naar een goed doel gaat naar wens van Gary Vaynerchuk.

Verkoop jij vervolgens je VeeFriend NFT voor 100.000 euro aan een ander, dan gaat 10.000 euro daarvan naar Gary Vaynerchuk.

Kostenbesparend

Het gebruik van NFT’s is kan ook kostenbesparend zijn.

Waarom vraag je je misschien af?

Ik moet toch een royalty afdragen bij de verkoop van de NFT?

Op het moment dat jij bijvoorbeeld een concert ticket koopt en deze wilt verkopen op bijvoorbeeld TicketSwap dan betaal je hiervoor 5% TicketSwap kosten en 3% transactiekosten.

Dit geld gaat dan ook nog eens naar TicketSwap en niet naar de artiest.

Stel dat deze artiest geen tickets verkoopt, maar een NFT met een royalty van 3%, dan krijgt deze artiest bij elke transactie van de NFT weer 3% betaald.

En mocht de koper uiteindelijk zelf ook besluiten de NFT nogmaals te verkopen, dan krijg de artiest nogmaals een royalty.

Het is dus een win-win situatie voor zowel de maker als de koper van de Utility NFT.

Er zit maar één nadeel aan en dat nadeel is géén winst voor derden partijen. In dit geval TicketSwap.

Niet fraudegevoelig

Naast de kostenbesparing die een NFT heeft, zit er nog een voordeel aan het gebruik van een Utility-NFT.

En dit voordeel is dat er geen fraude gepleegd kan worden.

Waar je met een ticket te maken kan hebben met een oplichter, wanneer je bijvoorbeeld een ticket overkoopt op Marktplaats of Facebook, is dit met een NFT niet mogelijk.

Een NFT is namelijk niet te vervalsen.

Elke transactie staat namelijk op de blockchain en is de verifiëren.

Instant transaction

Nog een voordeel van het gebruik is de snelheid van de transactie.

Maak je gebruik van TicketSwap, Marktplaats of Facebook, je zult moeten wachten op de transactie.

Koop je een fysieke ticket, dan zul je ook nog een moeten wachten voordat het ticket bij je op de mat valt.

NFT’s veranderen dit.

Een NFT die je aanschaft heb je namelijk binnen na een aantal seconden na aanschaf, waar ter wereld je je ook maar bevindt.

Ook is de verkoop internationaal een stuk gemakkelijker, omdat je niet te maken hebt met het bereik van de bemiddelaar, zoals bijvoorbeeld TicketSwap, dat niet in elk land actief is.

Je verkoopt met gemak, zonder tussenkomst van een bemiddelaar, je NFT aan iedereen op de wereld. Zolang je maar beschikt over een internetverbinding.

Samenvatting

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen hebben NFT’s hebben meerdere functies.

Met NFT’s kun je je online identiteit en status laten zien.

Daarnaast brengen Utility NFT’s zowel de maker als de koper meerdere voordelen.

De maker van de NFT zal altijd kunnen aantonen dat het gaat om zijn of haar werk.

Ook zal de maker voorzien blijven van een inkomstenbron, ook nadat het werk eenmaal is verkocht.

De koper van de NFT heeft mogelijk een investering gedaan wanneer deze een NFT aanschaft.

Koopt deze bijvoorbeeld een NFT van een op dat moment nog niet bekende artiest, maar breekt deze in de toekomst door, dan kan de NFT aardig in waarde stijgen.

De NFT is dus een investering.

Het kopen van de NFT is kostenbesparend, instant en veilig voor fraude.

Toch is dit slechts het topje van de ijsberg.

NFT’s kennen nog meer functies en ik zal dit artikel in de toekomst nog verder uitwerken.

Conclusie

Gaan NFT’s de wereld veranderen?

Een antwoord geven op deze vraag dat 100% vast staat is natuurlijk niet mogelijk.

We kunnen nu eenmaal niet in de toekomst kijken.

Maar is kans aanwezig dat dit gebeurd?

Het antwoord hierop is:

Zeer waarschijnlijk.

Het internet heeft de wereld op zijn kop gezet.

Hetzelfde gaat nu waarschijnlijk gebeuren met Web3.0 & NFT’s.

Dit bericht is gepost in NFT. Bookmark de link.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.